Η πόλη μας

Η πόλη μας
Κέρκυρα

Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013

ΣΑΙΞΠΗΡ, ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΛΗΡ



O Βασιλιάς Ληρ             

Γενική Εισαγωγή:
Συγγραφέας: Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Θέμα Έργου: Η δύναμη της εξουσίας και του χρήματος πολλές φορές συμβάλλουν στην αλλοτρίωση των ανθρώπων αλλά και στην αλλοίωση ακόμη και των συγγενικών δεσμών.
Ιστορικό Παραστάσεων: Θέατρο Παλλάς (6)
                                        Εθνικό Ελλάδος
                                        Βασιλικό Θεσσαλονίκης
                                        Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (73)
 
Εμβάθυνση  στους  θεατρικούς  χαρακτήρες :
Ληρ:  Ο Βασιλιάς Ληρ έχει αυταρχικό χαρακτήρα  με έντονο το συναίσθημα της απόλυτης ισχυρογνωμοσύνης ,αμετακίνητος  πάντα  στην επιβολή της γνώμης του. Αδυνατεί να διακρίνει  την αγάπη από την κολακεία. Πολλές φορές  γίνεται ιδιαίτερα οξύθυμος αδικώντας ανθρώπους που πραγματικά τον νοιάζονται και τον αγαπούν. Τέλος ο Ληρ πληρώνει για τα σφάλματά του, αναγνωρίζει αυτούς που τον αγαπούν ,ζητάει συγνώμη, μαθαίνει πώς να μην είναι απόλυτος. Ο χαρακτήρας του εξελίσσεται προς το καλύτερο.
Κορδέλια: Η αγάπη προς τον πατέρα της είναι πραγματική και άδολη. Δεν κάμπτεται μέχρι το τέλος, επιμένει στην αλήθεια παρόλο που αυτή έχει αρνητικές συνέπειες για την ίδια .Είναι ειλικρινής και φιλαλήθης με σταθερή σκέψη και ιδέες. Το ενδιαφέρον και η αγάπη για τον πατέρα της παραμένουν αμείωτα παρά τις σκληρές του αποφάσεις.
Γονερίλη και Ρεγάνη : O           χαρακτήρας  τους είναι ιδιαίτερα άσχημος και κακός .Υποκρίνονται και με βάση το δικό τους συμφέρον δεν διστάζουν να πουν ψέματα και υπερβολές στον ίδιο τους τον πατέρα έτσι ώστε να πετύχουν το σκοπό τους. Αυτός, δεν είναι άλλος από το να αποκτήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα .
Δούκας του Κέντ: Είναι διορατικός και έξυπνος γιατί καταλαβαίνει τι συμβαίνει και προσπαθεί να προφυλάξει τον Βασιλιά Ληρ. Πιστός και αφοσιωμένος ,θερμός υποστηρικτής της αλήθειας και του δικαίου. Δεν διστάζει να βάλει σε κίνδυνο ακόμα και την ίδια του τη ζωή υποστηρίζοντας την αλήθεια. Ο άψογος χαρακτήρας του παραμένει στάσιμος ως το τέλος του έργου.

Εμβάθυνση στο βασικό θέμα του έργου:
Στο έργο αυτό οι κοινωνικές καταστάσεις που θίγονται είναι οι εξής:
·        Το χρήμα: Το χρήμα αλλοιώνει ακόμα και τις πιο ανιδιοτελείς σχέσεις (γονείς- παιδιά). Αποτελεί το βασικότερο κίνητρο για τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων ο οποίος τις περισσότερες φορές αποβαίνει μοιραίος. Οδηγεί στην υποκρισία προκειμένου να εξυπηρετήσει συμφέροντα.

·        Η εξουσία: Η εξουσία αποτελεί τον βασικότερο παράγοντα για τον τρόπο συμπεριφοράς του καθενός. Με το να έχει κάποιος εξουσία, θεωρεί τον εαυτό του πολύ ανώτερο από τον άλλων και νομίζει πως υπερισχύει. Επιβάλλει αμετακίνητα την άποψή του χωρίς να σκέφτεται ότι αυτή η εξουσία μπορεί να είναι παροδική.

·        Σημασία στις πράξεις και όχι στα λόγια: Η Κορδέλια με την αγάπη της σηματοδοτεί έμπρακτα τη δράση της. Αντίθετα, η Γονερίλη και η Ρεγάνη στηρίζονται στη θεωρία και στα μεγάλα λόγια και δε δίνουν καμία σημασία στις πράξεις.

Το τέλος του έργου σηματοδοτείται με τη δικαίωση της Κορδέλιας και του Κέντ αλλά και την αποκατάσταση του Βασιλιά Ληρ στα μάτια μας εφόσον παραδέχεται το λάθος του και ζητά συγνώμη.
                                                                         Ειρήνη Χατζηανδρέου A’4

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου